دربارهٔ یک نگرانی!

روز اول:

فیبر

از بچگی شکمو بودم و از راهنمایی همه نگران بالا رفتن وزنم. خوش‌شانسی آوردم و به خاطر قرص‌های پوستم اول دبیرستان اونقدر دستگاه گوارشم داغون شد که نزدیک ۲۰ کیلو وزن کم کردم و چند سال طول کشید که بتونم با خیال راحت چیزهایی که دلم می‌خواد بخورم.

هنوز نگران وزنمم. هنوز دلم نمی‌خواد از وزن ایده‌آلم که به فرم بدنی و هیکلی‌ام می‌خوره فاصله بگیرم و این باعث می‌شه منِ شکموی عاشق غذای بیرون همیشه توی یه عذاب وجدان دائمی باشم موقع غذا خوردن.

وضعیت این‌طوریه که الآن ۵۵ کیلو وزن دارم و وزن ایده‌آلم ۴۸ کیلوئه. این یعنی ۷ کیلو اضافه وزن دارم و باید ملاحظه کنم.

تمام اینها رو نوشتم که بگم خیلی ساله درگیر این موضوعاتم ولی از دیروز دارم یه جور دیگه نگاه می‌کنم به کل مسئله.

دیروز دوستی داشت توضیح می‌داد که چرا آدم‌ها در سنین میانسالی آروم آروم چاق می‌شن، شکمشون بزرگ می‌شه و چربی پر می‌شه توش بدنشون.

برگشتم به سبک زندگی‌ام توی ۷ ماه گذشته.

به واسطهٔ تغییر محل زندگی و برنامه‌های زندگی‌ام، تحرک روزانه‌ام کمتر از قبله. تلاش کردم برای بالانس کردنش، به این شکل که دو سه ماهی رفتم باشگاه برای استفاده از تردمیل و دوچرخه ولی چون باشگاه از خونه کمی دورتر بود و نمی‌شد پیاده رفت و باید با ماشین می‌رفتم و همیشه ماشین نداشتم خیلی نامنظم می‌رفتم.

سعی کردم هر روز صبح‌ها نیم ساعت تا سه ربع یوگا کنم که اون هم ادامه‌دار نشد و فقط ۱ ماه انجام شد.

بعد از لغو کردن عضویت باشگاه تصمیم گرفتم روزی یک ساعت بیرون از خونه و توی خیابان‌های اطراف تند راه برم و چند دقیقه‌ایش رو هم بدوم. این برنامه رو از همه بیشتر بهش پایبند موندم و به جز روزهایی که خیلی آفتاب بود و نمی‌شد رفت بیرون بقیهٔ روزها انجامش دادم. در حینش هم پادکست گوش می‌دم و سعی می‌کنم مسیرهای متنوع رو انتخاب کنم تا زود خسته نشم و ساز برگشت نزنم:))

در کنار ورزش که خیلی مهمه، از امروز تصمیم گرفتم بیشتر بخونم و دربارهٔ سبک سالم خوردن اطلاعاتم رو ببرم بالا و با رویکرد سالم زندگی کردن برای بلند مدت و فقط درگیر وزن نبودن به کل مسئله نگاه کنم.

پس برو که رفتیم!

مطلب اول دربارهٔ فیبره. فیبر نوعی از کربوهیدراته که بدن نمی‌تونه هضمش کنه. اکثر کربوهیدرات‌ها در بدن تبدیل به مولکول‌های قند می‌شن، ولی فیبر نمی‌تونه و هضم نشده در بدن تردد می‌کنه:)) سعی می‌کنه به استفاده از قند در بدن نظم بده .

هر آدمی به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر در روز نیاز داره ولی مثلاً آمریکایی‌ها به طور متوسط ۱۵ گرم در روز فیبر استفاده می‌کنن.

فیبر دو مدل داره که دوتاش مفیده. یکی محلول در آب که هم گلوکوز رو در بدن کاهش می‌ده و هم کلسترول خون رو کم می‌کنه. دومی در آب حل نمی‌شه و کمک می‌کنه غذا در دستگاه گوارشمون حرکت کنه و از یبوست جلوگیری می‌کنه و در گندم کامل، برنج قهوه‌ای، حبوبات، هویج، خیار و گوجه فرنگی می‌شه پیداشون کرد.

مصرف فیبر کافی از بیماری‌های قلبی، دیابت، یبوست و ... جلوگیری می‌کنه.


/ 0 نظر / 85 بازدید